خرید اینترنتی یکی از انواع روشهای انجام تجارت الکترونیکی است. اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم واژه ی تجارت الکترونیکى به معاملات الکترونیکى اشاره دارد که از ازطریق شبکههاى ارتباطى انجام مىپذیرد.
در آغاز، خریدار یا مصرف کننده در اینترنت به جستجوی یک مغازه مجازی می پردازد و از طریق خود وب سایت یا پست الکترونیکی سفارش کالای مورد نظر خود را می دهد و در نهایت آن را تحویل می گیرد. مشخص است که به این ترتیب فرآیند کلی چرخه ی خرید کالا به سادگی و سرعت صورت می گیرد. صورت حساب نیز به صورت نقدی و از طریق درگاه های الکترونیکی انجام می شوند. یا خریدار از طریق کارت اعتباری به کارت فروشنده واریز و شماره پیگیری را در اختیار او قرار می دهد. این روند شامل خرید پستی هم می شود که مصرف کننده پول را در خانه به پست تحویل داده و سپس کالا را دریافت می کند. تجارت الکترونیک درواقع فرآیند خرید و فروش محصولات و خدمات برروى شبکه اینترنت مىباشد و مىتوان آن را به چند گروه: تجارت بین بنگاه و مصرفکننده یا مشترى (B2C)، تجارت بین بنگاه و بنگاه (B2B) و تجارت بین مصرفکننده و مصرفکننده (C2C) تقسیم نمود. که در این میان فعالیتهاى تجارى عمدتاً در چارچوب B2B و B2C متمرکز گردیدهاند. هرچند در آینده فعالیتهاى تجارى B2A و C2A نیز قابل پیشبینى مىباشند که در ادامه به معرفى هریک پرداخته شده است.